ОСВІТА ЗАПОРІЗЬКОГО КРАЮ -2017


        Використання дидактичних курсів 

при викладанні хімії


      Актуальність та перспективність досвіду

Сучасний урок хімії повинен враховувати досягнення науки і техніки. В сучасному інформатизованому суспільстві, хто володіє інформацією, той володіє світом. Тому головними завданнями сучасного уроку хімії - є розширення інтелектуальних можливостей учня, з одного боку, а з іншого – розвиток інформаційної компетентності, яка пов'язана з формуванням умінь самостійно шукати, аналізувати, відбирати необхідну інформацію, трансформувати, зберігати та транслювати її. Для вирішення цих досить важливих завдань потрібний системний підхід, створення певних умов для зростання інформаційної компетентності учня, що ефективно відбувається під час практичної реалізації інноваційних педагогічних ідей. Таким чином, ідея використання дидактичних курсів при викладанні хімії є актуальною.
Мета: підвищення якості хімічної освіти та створення умов для персоніфікації навчальної діяльності учня; розвивати інформаційну компетентність учнів та набуття навичок  роботи у віртуальних освітніх середовищах.

     Завдання:
·        Дослідити необхідність використання на уроках хімії інноваційні технології
·        Створити електронні навчальні ресурси (дидактичні курси)
·        Мотивувати  учнів до роботи у дидактичних курсах
·        Розвивати інформаційну компетентність учнів
Технологія реалізації досвіду
Для практичного застосування дистанційного навчання у КЗ «СШ – ЗНЗ №1 І – ІІІ ступенів м. Приморська з ПВОПК»:
·          організоване навчання педагогічного колективу за спеціалізованими курсами «Основи дидактичного проектування», «Основи роботи у середовищі дистанційного навчання MOODLE», «Моделювання ефективного уроку»
·        створена платформа http://school.linknet.com.ua  в системі MOODLE;
·        розроблені основні вимоги до створення електронних навчальних ресурсів:
-         форма подання матеріалу, наявність додаткових ресурсів, координуючі матеріали учителя повинні відповідати віковій та цільовій аудиторії, на яку розраховано електронний засіб навчання
-         матеріали подано на альтернативній основі, коли разом із високотехнологічними ресурсами (відеоролики, картинки, презентації) є їх текстові аналоги.
-         дозування навчального матеріалу, його поділ на дидактичні одиниці у відповідності до дидактичного сценарію, що призведе до зменшенню перевантаження школярів
-         зменшено шкідливі фактори впливу комп’ютерної техніки на здоров’я та психіку учня шляхом врахування рекомендацій психолога (загальна естетика, зручність і зорова легкість сприйняття)
-         інтерактивність , тобто можливість організації зворотного зв'язку, різноманітних контактів: учитель-учень, учень-учень, вчитель – група учнів, група учнів – група учнів, учень – група учнів;
-         зручність використання , тобто зручний і зрозумілий учню інтерфейс, меню, посилання, переходи за розділами, навігатор;
Використання системного підходу до розробки електронних навчальних курсів дозволяє зробити серйозний крок на шляху переходу від пізнавальної до прагматичної моделі освіти й сприяє рішенню проблем створення дидактичного курсу.
Високий ступінь наочності подання навчального матеріалу - одна з найсильніших сторін електронних навчальних матеріалів. Поєднуючи в собі різні способи передачі знань, електронний навчальний контент забезпечує прояв учнями всіх видів навчальної активності. Це значно покращує розуміння навчального матеріалу й підвищує якість навчання.
Результативність та перспективність досвіду
          Для популяризації дидактичних курсів, використовую
шкільну платформу http://school.linknet.com.ua  в системі MOODLE  - модульне об'єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище, яка є вільно поширюваною системою управління навчальним контентом. Система Moodle надає можливість організувати повноцінний навчальний процес, включаючи засоби навчання, систему контролю й оцінювання навчальної діяльності учнів, а також інші необхідні складові системи електронного навчання.
Для роботи на платформі мною створений персональний обліковий запис.

Рис. 1.Обліковий запис учителя 
 Кожен учень нашої школи теж має персональний обліковий запис, використовуючи власний логін та пароль для входу. Учень має доступ тільки до тих курсів, доступ до яких йому надав учитель - предметник. 

Рис. 2. Обліковий запис учня

Електронні курси з хімії розроблені по класам та темам згідно до вимог  навчальної програми.
Рис.3. Дидактичний курс "Хімія"

           Наповнення дидактичного курсу залежить від учителя- предметника, але треба пам’ятати, що якісний, інформаційно наповнений і методично правильний зміст навчальних курсів - запорука успішного навчання учнів. Для підвищення якості хімічної освіти електронний навчальний курс може містити будь – які категорії, яку пропонує система, але я в своїй роботі використовую певну схему створення дидактичних курсів
Табл.1. 
Загальна структура навчального дидактичного курсу
Структура дидактичного курсу
Примітки
Форум курсу
Організаційна частина 
- Вступ
- Мета та завдання
- Алгоритм роботи з курсом
- Інформація про автора(ів)
- Перелік літератури до курсу
обов’язково





обов’язково
Навчально-методичний комплекс
Розділ (Модуль) 1 
Тема 1
- Теоретичний матеріал до теми 1
- Відеофрагменти
- Презентації
- Навчальні відеоролики
- Мультимедійні демонстрації
- Висновки
- Питання до самоперевірки
- Тренувальне тестування до теми 1
- Практичне завдання до теми 1
- Завдання для дискусій і обговорень
- Завдання для спільної роботи
- Лабораторні дослідження
- Перелік літератури до теми 1



обов’язково


у разі потреби







можливі види завдань
у разі потреби
Розділ (Модуль) N
– Індивідуальні завдання
Постановка завдання
Обов’язкові індивідуальні завдання
Методичні вказівки до виконання
 Глосарій
Підсумкова контрольна робота
Підсумкове тестування
Додатки (довідково-ілюстративний матеріал)
Бібліографії корисної літератури за курсом
обов’язково



у разі потреби
обов’язково

у разі потреби
обов’язково

у разі потреби

Використання дидактичних  курсів на уроках формують в учнів адекватну самооцінку. Адже після проходження курсу, або його частину пропонується пройти тестування. 
Рис. 4. Звіт по користувачу у курсі

Цей процес учитель контролює через «Журнал оцінок»
Рис. 5. Журнал оцінок


Уроки  хімії з використанням дидактичного курсу можна проводити не тільки у комп’ютерному класі, а й у кабінеті хімії застосовуючи мобільне навчання.  Мобільне навчання тісно пов’язане з навчальною мобільністю в тому сенсі, що учні повинні мати можливість брати участь в освітніх
заходах без обмежень у часі та просторі. Використання мобільних
технологій відкриває нові можливості для навчання, особливо для сучасних учнів, які не уявляють своє життя без даного пристрою.
Можливість навчання будь-де та будь-коли, що властиво мобільному навчанню, сьогодні є загальною тенденцією інтенсифікації життя в інформаційному суспільстві.
Для роботи на платформі доступний мобільний додаток. Учні з легкістю використовують мобільні телефони для проходження тестових завдань, перегляду відео фрагментів. Мобільне навчання дозволяє активізувати пізнавальну діяльність усіх учнів, здійснити контроль щодо вивчення нового матеріалу, шляхом проходження вихідного тестування та підвищити інтерес до хімічної науки.
Отже, ефективність уроку залежить від електронних засобів навчання, але при цьому необхідно пам’ятати, що максимальна частота і тривалість застосування даних засобів  у навчальному процесі визначається віком, їх змістом і не повинна тривати на уроці більше 20  хвилин. Крім того, на таких уроках доцільно використовувати спеціально розроблені вправи для заняття напруги від роботи з ІКТ – технікою.
Отже, використання дидактичних курсів у процесі навчання хімії
створює умови для самореалізації учня, що сприяє підвищенню його пізнавальної активності, розвитку критичного мислення, формуванню в учнів навичок організації самостійної роботи, розвитку творчих здібностей та лідерських якостей, підвищенню відповідальності за результати своєї праці, а також вдосконаленню процесу навчання та підвищенню його якості.
Таким чином,  методика дистанційного навчання, що поєднує традиційні методи спілкування учителя та учня на уроках, а також синхронні (одночасні) і асинхронні (із затримкою в часі) є ефективною. Однією з форм навчання, яка активно використовується у ДН - змішана форма. Змішане навчання - це навчальна методологія, викладання і підхід, який поєднує в собі традиційні методи в класі з комп'ютерно опосередкованою діяльністю для навчання. Така форма навчання надає можливість більшого використання додаткових інформаційних ресурсів, контролю за навчанням, об'єктивністю оцінювання.
Рекомендації щодо впровадження досвіду. Досвід рекомендовано для  впровадження іншими закладами освіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар